Kuinka tappaa innostus

Kuinka tappaa innostus?

Näyttää olevan todella helppoa. Innostuksen tappaminen siis. Tämä kyseinen kertomus työttömän nuoren kertomus siitä, kuinka Suomen työttömyysturvajärjestelmä toimii.

Joutuessaan työttömäksi Te-toimistoon ilmoittautumisen jälkeen ei työkkäristä kuulunut mitään. Ei ensimmäisellä viikolla. Ei ensimmäisessä kuussa. Ei vajaaseen kolmeen kuukauteen.

Ensimmäinen yhteydenotto Te-toimistosta oli, että olisi mahdollisuus osallistua työllistymistä tukevaan koulutukseen. Koulutuksia oli valittavissa neljä eri palvelun tarjoajaa. Jätettäköön nimet mainitsematta, mutta esimerkiksi erittäin tunnettuja vuokrafirmoja kyseessä. Kaksi koulutuksen tarjoajaa, joiden väliltä valinta muodostui, oli tunnettuja yhtiöitä. Olisihan nämä firmat myös vuokratyö firmoja, ja saattaisi näistä saada töitäkin.

"Vuokrafirman" koulutuksessa kerrottiin, kuinka koulutus valmentaa työelämään, ja koulutuksen yhteydessä on mahdollista parantaa mahdollisuuksia jopa yrittäjyyteen. Tämä valikoitu juuri yrittäjä-koulutuksen takia. Hakija oli erittäin innostunut, ja odotti koulutukseen pääsyä. Olisihan siinä mahdollisuus saada tietoa yrittäjyydestä, ja parantaa mahdollisuuksia hakea työpaikkaa. Koulutuksen järjestäjä toki oli eri paikkakunnalla, mutta sitä ei hakija kokenut esteeksi.

Koulutukseen ilmoittautuminen meni hienosti, ja koulutuksen tarjoaja otti yhteyttä ja sopi ensimmäiset toimet, joita tuli tehdä. Päivittää cv sekä tehdä valmis työhakemuspohja. Samassa yhteydessä sovittiin, että koulutukseen osallistuessa Te-toimiston järjestämiin työnhakua edistäviin toimiin ei muutoin osallistuta. Työnhaku tietenkin on koko ajan voimassa.

Seuraava yhteydenotto Te-toimistosta olikin sitten kirje, jossa ilmoitettiin aktiivimallin leikkurin iskeneen. Koulutus alkoi muutama päivä aktiivimallin leikkurin voimaantulon jälkeen! Sillä lailla! Saatiinpahan jälleen yksi ihminen aktiivimallin ansaan. Seuraavat kolme kuukautta meneekin sitten vähän pienemmällä päivärahalla. No, elämä on.

Tässä vaiheessa koulutuksen järjestäjäkin aktivoitui: Laittoi sähköpostia, ja sopi puhelinajan. Näiden tuloksena oli, että cv:n ilmettä piti päivittää nykyaikaisempaan. Ja työhakemuksessa piti viilata hieman fontteja. Mahtavaa palvelua, kyllä nyt varmaan työllistyy, kun on hakemukset kunnossa, siitä se työllistyminen olikin varmaan kiinni.

"Vuokrafirma" kertoi myös heillä olevan työpaikka tarjolla. No, valmis hakemus ja cv löytyi, joten "Vuokrafirma" aikoi toimittaa vielä yhteystiedot, mikä työpaikka olisi kyseessä, ja keneltä sitä voisi hakea. Seuraavana päivänä tuli ilmoitus, että työpaikka ei olekaan enää avoinna, ja yhteystietoja ei koskaan kuulunut.

Te-toimistokin heräsi jälleen. He laittoivat selvityspyynnön, koska työnhakija ei ollut käynyt klikkaamassa kolmea rastia Te-toimiston työnhakijan palvelusta, jossa olisi kuitattu että oli tutustunut työnhakijan palveluihin, ja päivittänyt mm. cv:n. Kuten aiemmin kerroinkin, koulutuksen alkaessa oltiin sovittu, että Te-toimiston omia palveluita ei tarvitse käydä päivittelemässä koulutuksen aikana.

Nyt sitten odotellaan päivärahoja, koska Te-toimistossa on ilmeisesti selvityspyyntö ollut käsittelyssä reilun viikon.

Mitäpä veikkaatte, kuinka nämä työllistymistä edistävät palvelut on motivoinut työtöntä hakemaan töitä? Tai, ennen kaikkea, auttaa työllistymään. Jos joku ei vielä tiedä, niin kerrottakoon se. Vituttaa. Mutta onpahan cv kunnossa.

 

p.s.

Nämä niin sanotut työllistymistä edistävät koulutukset rahoitetaan verovaroilla. Mielestäni olisi kohtuullista, että koulutuksissa olisi edes jonkinlaiset laatuvaatimukset. Ely-keskus kilpailutti "Nuoret kohti töitä!" -hankkeen. Hankkeen kokonaishinta oli 7 000 000€ Koulutus kilpailutettiin alueellisesti jaettuna maakunnittain.

Koulutuksen kuvaus oli seuraavan lainen:

Palveluhankinnan taustalla on 2017 budjettiriihessä tehty päätös lisätä tulosperusteisten hankintojen resursointia TE-hallinnossa. Hallituksen linjauksen mukaisesti nämä uudet tulosperusteiset hankinnat kohdennetaan alle 30-vuotiaiden työttömien työnhakijoiden työllistämiseksi. Tavoitteena on löytää uusia välineitä nuorten työllistymisen tukemiseksi vastaamalla työvoiman saatavuuteen ja yritysten rekrytointitarpeeseen. Tavoitteena on yhtälailla tukea mahdollisia kasvupalveluja tuottavien markkinoiden rakentumista ja edistää uudenlaista innovatiivista palveluliiketoimintaa. Tarjouspyynnössä olevalla ostopalvelulla tuetaan yksityisten palvelumarkkinoiden kehittymistä , sekä samalla haetaan palveluun joustavuutta ja asiakaslähtöisyyttä. Palvelua käyttävälle asiakkaalle palvelu on velvoittava, mutta lisää valinnanvapautta. Tarjouksia toivotaan yritysten lisäksi erityisesti työllistymistä edistävää toimintaa kehittäneiltä tahoilta kuten järjestöiltä, työpajoilta yms.

 

Jokainen voi miettiä edellä kuvatusta tarinasta, onko 7 miljoonaa euroa käytetty nyt hyvin. Onhan palvelun tarjoajana paljon kehuttu yksityinen sektori. Maakunnittain rahaa on poltettu 600 000€

Lisätietoa hankkeen kilpailutuksesta osoitteesta:

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2018-015342

1 reaktio

Please check your e-mail for a link to activate your account.